۱۳۹۹ تیر ۸, یکشنبه

فروش بنای مکعبی قرن پنجم زواره بدون نظر میراث

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان گفت: به تازگی فردی اقدام به خریداری سه و نیم دانگ قلعه سنگ بست زواره بدونِ نظر کارشناسی میراث فرهنگی کرده است.

فروش بنای مکعبی قرن پنجم زواره بدون نظر میراث؟! - ایسنا

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قلعه سنگ بست از قدیم به افرادی ارث رسیده است و آنها حدود یک‌دانگ این بنا را با هدف حفظ بنا به میراث فرهنگی هدیه می‌دهند ولی متأسفانه اداره کل میراث فرهنگی این افراد را الزام به سند نکرده است.
وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی در سال‌های گذشته مرمت‌هایی را در این بنای تاریخی با هزینه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون انجام داده است، افزود: این قلعه تاریخی در قرن پنجم هجری بنا شده و در بافت تاریخی و ثبت ملی شهر زواره قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه در چند روز گذشته فردی اقدام به خریداری سه و نیم دانگ این قلعه بدون نظر کارشناسی میراث فرهنگی می‌کند، گفت: اداره میراث فرهنگی نسبت به قیمت‌گذاری این قلعه اعتراض کرده و پیگیر موضوع چگونگی نحوه واگذاری این بنای تاریخی است.
مشهدی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی شهرستان در ابتدا با توجه به برگه صلح نامه‌ای که دارد اقدام به صدور سند یک‌دانگ خود می‌کند، گفت: هدف اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفظ این بنای تاریخی است و حتی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم استقبال می‌کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بنا به لحاظ استحکام‌بخشی به مرحله‌ای رسیده که خطر تخریب و ریزش ندارد، گفت: با هماهنگی که با دادگاه زواره انجام شده، قرار است مالک‌های این بنای تاریخی هرگونه اقدامی را که بخواهند انجام دهند با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان باشد.
قلعه “سنگ بست” از نمادهای تاریخی زواره است که در بافت تاریخی شهر قرار دارد. این قلعه از بزرگترین و مستحکم‌ترین قلعه‌های کشور پس از قلعه الموت رودبار قزوین است که در قرن پنجم هجری قمری به دست ابوعلی دهدار زواره‌ای بنا شده است.
این قلعه به صورت مکعبی شکل بنا شده است و در زوایای آن چهار برج استوانه‌ای شکل به چشم می‌خورد و برفراز آن جایگاه دیده بانی بوده که نیروها دورتادور حصار شهر را تحت مراقبت و کنترل داشته‌اند و فضای درونی این قلعه در دو طبقه به صورت چهار صفه‌ای است.
وی یادآورشد، گفته می‌شود در اوایل قرن هفتم هجری، هجوم مغولان به شهر زواره به بهانه تخریب این قلعه مستحکم بوده است.
به گزارش ایسنا، شهر تاریخی زواره با وسعتی حدود 340 هکتار در قسمت شرقی استان و در فاصله 120 کیلومتری اصفهان و دردل کویر مرکزی ایران قرار دارد و حتی بسیاری زواره را به جاذبه‌های کویری و گردشگری‌اش می‌شناسند. این قلعه دفاعی سال 1381 با شماره 6144 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گلایه محسن تنابنده از گرانی اجاره ها

محسن تنابنده، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون که همه او را با ایفای نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» می‎شناسند، تصویر جالبی را در اینستاگر...