۱۳۹۹ تیر ۸, یکشنبه

گنبد امامزاده حمزه تخریب شد/ از اوقاف شکایت کردیم

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان با اعلام خبر تخریب کامل گنبد امامزاده حمزه گفت: از اوقاف که بدون هماهنگی با میراث فرهنگ درصدد تخریب این بنای تاریخی برآمده است، شکایت کردیم.

گنبد امامزاده حمزه تخریب شد/ از اوقاف شکایت کردیم | خبرگزاری ایلنا



به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌طی روزهای گذشته و در آخرین تعطیلات خردادماه بازهم شاهد تخریب میراث فرهنگی بودیم. میراثی که این‌بار نه تنها بخشی از آن بلکه تمام مجموعه با خاک یکسان شد. گنبد اورچین شاهزاده حمزه در ماهشهر به بهانه نوسازی تخریب شد.
احمدرضا حسینی‎بروجنی (معاون میراث فرهنگی استان خوزستان) در این خصوص به ایلنا گفت: اوقاف بدون هماهنگی این بنای تاریخی را تخریب کرده است. آنها با لودر و بولدوزر در محل حضور یافتند و در تعطیلات این بنا را خراب کردند. پرونده ثبتی این اثر تاریخی از سوی اداره کل میراث و گردشگری خوزستان در سال ۹۶ تهیه شد و در نهایت در فهرست آثار ملی ثبت شد.
او ادامه داد: اداره اوقاف شهرستان درصدد توسعه این امامزاده بود. توسعه چنین آثار ثبتی نیازمند ارائه طرح‌ها و نقشه‌ها به شورای فنی استان و کمیته فنی وزارتخانه است تا مصوب شود. این درحالی است که هیچیک از این مراحل توسط اوقاف طی نشده و هیچگونه مجوزی نیز از سوی وزارت میراث برای این امر دریافت نکرده است. اداره اوقاف روز سه‌شنبه بدون هیچ هماهنگی با میراث و با نظر هیات امنا درصدد تخریب برآمده است. ما نیز شکایت کردیم و آنها موظف هستند عین به عین این بنا را بسازند.
حسینی‎بروجنی در ادامه از انتشار متنی توسط این اداره کل خبر داد. در این متن آمده است:
هموطنان محترم
با سلام و احترام
به آگاهی می‌رساند که در تاریخ سه شنبه۹۹/۳/۲۷ اثر ملی امامزاده حمزه واقع در شهرستان ماهشهر توسط اداره اوقاف و امور خیریه ماهشهر تخریب و نابود گردید. این اثر تاریخی به شماره ۳۲۹۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت حفاظت و نظارت قوانین و مقررات ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی فرهنگی قرار داشته است. پس از اطلاع از موضوع مراتب از طریق دادستان محترم شهرستان ماهشهر مورد پیگیری قرار گرفته و با توجه به اینکه این اداره کل متولی قانونی آثار تاریخی فرهنگی در استان خوزستان می‌باشد و تخریب آثار تاریخی در برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی جرم و قابل تعقیب کیفری بوده و برابر ماده ۲۶ قانون مدنی به عنوان منافع عمومی و مصالح ملی و برابر ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری از ارکان حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، بر خود فرض می‌دانیم که ضمن آگاهی‌رسانی به عموم هموطنان از منافع ملی و مصالح عمومی و اقتدار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی دفاع نموده و موضوع تخریب اثر ملی توسط مرجع پیش گفته را از طریق مراجع دادگستری و سایر مراجع ذیصلاح پیگیری خواهد نمود.
تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که حدود دو سال پیش سارا عبادی (رئیس اداره میراث فرهنگی بندرماهشهر) با اشاره به این‎که حرم مطهر امام‎زاده حمزه(ع) در حد فاصل ۲۵ کیلومتری جاده بندر ماهشهر به هندیجان واقع شده است، عنوان کرده بود: ساختمان موجود که ازجمله آثار ثبت‎شده شهرستان در فهرست آثار ملی است، پس از تخریب بنای اولیه در دوره قاجار بار دیگر بنا شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی بندرماهشهر در ادامه با بیان این‎که اهمیت تاریخی بنا و کمبود فضاهای موجود برای زائران پرشمار، سبب برگزاری نشست میان مسئولان اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بندر ماهشهر و اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان شد، اضافه کرد: در راستای این نشست چگونگی کمی و کیفی اجرای طرح جامع با حفظ شرایط و ضوابط بنای موجود مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.


با این وجود حسینی بروجنی از عدم اطلاع و آگاهی از چنین نشستی خبر داد و گفت: با میراث‌فرهنگی استان هیچ صحبتی نشده و شاید این صحبت‌ها در حد شهرستان بوده. این درحالی است که باید چنین طرح‌هایی در سطح استانی مطرح شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گلایه محسن تنابنده از گرانی اجاره ها

محسن تنابنده، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون که همه او را با ایفای نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» می‎شناسند، تصویر جالبی را در اینستاگر...