۱۳۹۹ مهر ۷, دوشنبه

انتقاد محمدرضا شجریان از «هنرمندان در خدمت سیاست»

 محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود که پس از چندین سال به تازگی در روزنامه شرق منتشر شده، از اهمیت «وظیفه هنرمند» در همبستگی با مردم و دادخواهی در مقابل سیاست سخن گفته است.


او همچنین هنرمندانی را که ترجیح می‌دهند به سیاست خدمت کنند، «آدم‌هایی بی‌چاره و بی‌مایه» و به دنبال «قدرت» توصیف کرده است.

به گفته محمدرضا شجریان، «این سیاست است که به حق و حقوق هنرمندان ورود کرده است، وگرنه هنرمندان کاری به سیاست ندارند».

او در ادامه اظهاراتش تاکید کرده است که با این همه، هنرمند «وظیفه دارد حرف مردم را در مقابل سیاست بزند».

شجریان با بیان این‌که سیاست نه فقط زندگی هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده، بلکه به تمام ارکان زندگی اجتماعی مردم ورود کرده است، افزوده است: «در ایران همه چیز را سیاسی کرده‌اند. حتی اگر در دکان نانوایی به وضعیت آرد هم اعتراضی بشود می‌گویند کار سیاسی انجام شده است. حتی «ربنا» را یک دعای سیاسی کردند.»

در بخش دیگری از این مصاحبه که به مناسبت هشتادمین زادروز تولد محمدرضا شجریان انتشار یافته است، استاد آواز ایران، تصریح می‌کند که مردم خودشان باید برای تعیین سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند یا دولتمردان باید بفهمند که حق ندارند در کار مردم دخالت کنند و وارد کردن سیاست به همه ارکان زندگی افراد جامعه اشتباه است.

استاد آواز ایران با اشاره به نقش سیاست در تقابل با مردم، این پرسش را مطرح کرده است که «چرا باید سیاست طوری در زندگی مردم دخالت کند که مردم و هنرمند را به دعوا در مقابل خودش بطلبد».

به گفته شجریان، «در آخر هم خودشان خسته می‌شوند و هم مردم را از کار و زندگی می‌اندازند.»

محمدرضا شجریان که استاد آواز سنتی ایران شناخته می‌شود پس از اعتراضات سال ۸۸ به این سو هدف حملات سازمان‌ها و نهادهای وابسته به اصول‌گرایان و سانسور دولتی بوده است.

آقای شجریان همان سال ۸۸ در نامه‌ای به رئیس وقت سازمان صدا و سیما خواستار عدم پخش سروده‌هایی مانند «ایران، ای سرای امید» شد که شائبه بهره‌برداری از آن در جهت سرکوب معترضان می‌رفت. او نیایش پرطرفدار «ربنا» را شامل این منع نکرده بود.

با وجود این، مسئولان رادیو و تلویزیون دولتی ایران، از آن پس، از پخش صدای او جلوگیری کردند و ازجمله، جلوی پخش نیایش «ربنا» را که سال‌ها و به‌ویژه در ماه رمضان با صدای آقای شجریان پخش می‌شد، گرفتند.

به گزارش ایلنا، معاون وقت صدا و سیما در اسفند ماه ۹۶، حمایت آقای شجریان از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «اشتباه» خوانده و گفته بود: «هنرمند فرد سیاسی نیست و باید در حوزه اصلی خود قرار بگیرد».​

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گلایه محسن تنابنده از گرانی اجاره ها

محسن تنابنده، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون که همه او را با ایفای نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» می‎شناسند، تصویر جالبی را در اینستاگر...