۱۳۹۸ اسفند ۴, یکشنبه

صداوسیما نباید از ترس مرگ خودکشی کند

نتیجه تصویری برای صداوسیما نباید از ترس مرگ خودکشی کند

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه درحالی که تلویزیون مهم‌ترین رسانه جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و هر اقدامی برای کاهش مخاطب آن به کلیت نظام ضربه می‌زند، گفت: سانسورهای بی‌دلیل موجب کاهش مخاطب تلویزیون می‌شود بنابراین نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم.
ابراهیم داروغه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تلاش مدیران این دوره از جشنواره برای قوی برگزار کردن سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: حواشی امسال جشنواره از آبان و هنگام گرانی بنزین آغاز شد و البته با وجود این حواشی همه هنرمندان ثبت نام کردند؛ حواشی‌ بعدی پس از شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی و اطلاع رسانی غلط درباره سقوط هواپیما اتفاق افتاد، ادامه داشت؛ و این مشکلات برای همه جشنواره‌ها همچون تئاتر، فیلم، و تجسمی، موسیقی وجود داشت.
وی افزود: در این شرایط با سینما گران وارد گفت‌وگو شدیم معتقد بودیم جشنواره فیلم فجر در ایام سختی مانند جنگ تحمیلی برگزار شده است، بنابراین باید باز هم این رویداد به بهترین شکل برگزار می‌شد. البته در این مدت رسانه‌ها خارجی با سینماگران تماس می‌گرفتند و آنها را تحت فشار قرار می‌دادند و از آنها می‌خواستند در جشنواره حضور پیدا نکنند ولی آنها تحت تاثیر قرار نگرفتند و خوشبختانه جشنواره را همراهی کردند چرا که عوامل سینما در جشنواره خودشان باید حضور پیدا می‌کردند.
وی درباره میزان اعمال نظر مدیران جشنواره در سی و هشتمین دوره این رویداد، گفت: دخالت ما در بخش داوری جشنواره فیلم فجر در واقع در انتخاب هیات انتخاب و داوران است. بنابراین سیاست‌هایمان را در قالب حکم داوران هیات انتخاب و نگرش سازمان سینمایی است.
وی افزود: امسال هم معمولا فیلمی نداشتیم که سینماگران از حضور و یا نبود آن گلایه داشته باشند. بنابراین تمام تلاشمان این است که دخالتی از بیرون سینما برای سینما نشود و نگاه سازمان سینمایی برای انتخاب‌ها باشد.
داروغه زاده درباره محتوای تلخ فیلم‌های اجتماعی نیز توضیح داد: سینمای جدا از جامعه نیست. حتما شرایط کنونی کشور سخت و تلخ شده که سینماگران از این مضامین استفاده می کنند و البته این شرایط سخت امروز ما بخاطر تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه‌ای آمریکا است که شرایط را برای طبقه ضعیف و متوسط سخت کرده است.
این مدیر فرهنگی گفت: همواره سینما باید انعکاس دهنده جامعه‌اش باشد و فیلمسازی که در ایران مشغول فیلم‌سازی است دغدغه‌های جامعه خودش را دارد. البته به نظرم بسیاری از فیلم‌های اجتماعی که در جشنواره فجر به نمایش درآمد پایان تلخی نداشت و از امید خبر می‌دادند.
وی ادامه داد: وظیفه جشنواره فیلم فجر، بررسی و داوری فیلم‌هایی است که از قبل ساخته شده و جشنواره نقشی برای دادن محتوا برای ساخت فیلم‌ها ندارد. البته انتخاب ها و داوری‌ها فیلم ها هر ساله، آدرس هایی را به سینماگران می‌دهد، که بیشتر آدرس‌ها سینمایی است.
داروغه زاده با تاکید بر اینکه در کشور ما، کم نهاد فرهنگی نداریم که از بودجه حاکمیتی ارتزاق می‌کند، که می‌توانند در این عرصه وارد شوند و محتوا در اختیار فیلم‌سازان قرار دهند،‌گفت: البته موضوعی که مهم، این است که سوژه برای فیلم‌ساز دغدغه شود. اگر نهاد فرهنگی، موضوع مورد نظرش را به دغدغه فیلمساز تبدیل نکند، فیلم موفقی از آب در نمی‌آید و نمی‌تواند بر مخاطب اثر بگذارد؛ فیلم خوب از دل و قلب فیلم‌ساز بیرون می‌آید.
وی درباره جدایی بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر از بخش ملی آن، توضیح داد: بنده جز نخستین افرادی بودم که پیشنهاد جدا شدن این دو بخش از جشنواره را دادم؛ زیرا بخش بین المللی جشنواره فجر با وجود ضرورت و اهمیت آن در حاشیه قرار گرفته بود. سینمای ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد و درخشش‌هایی که در جشنواره‌های بین‌المللی داشته نیازمند نگاه بین‌المللی نیز بود.
داروغه زاده درباره بخش فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر نیز گفت: حضور این دو بخش به درخواست سازمان سینمایی نبوده و خودشان اصرار به حضور داشتند؛ آنها تقاضا دارند که فیلم‌هایشان بیشتر و بهتر دیده شود؛ و با توجه به امکانات کمی که داریم تلاش کردیم، فیلم‌ها دیده شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گلایه محسن تنابنده از گرانی اجاره ها

محسن تنابنده، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون که همه او را با ایفای نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» می‎شناسند، تصویر جالبی را در اینستاگر...