۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۱, پنجشنبه

روایت لوحِ فشرده‌ای که عتیقه‌های ایرانی را به اتریش قاچاق کرد

مالک آثار کشف شده در صندوق امانات بانک اتریش اکنون در ایران است و با قرار وثیقه آزاد؛ از سوی دیگر اتریش بر اساس درخواست وزارتخانه میراث فرهنگی موظف شده تا به چهار سوال کلیدی ایران درباره‌ی نحوه‌ی انتقال این آثار به آن کشور، ورودشان و زمان قرار گرفتن در آن صندوق امانات پاسخ بدهد.

لوحِ فشرده‌ای که عتیقه‌های ایرانی را به اتریش قاچاق کرد

به گزارش ایسنا، چیزی حدود پنج ماه قبل، پلیس اینترپل اتریش به همتای خود در کشورمان اعلام می‌کند که لوحی فشرده محتوی آثارِ قدیمی که احتمالا متعلق به فرهنگ و تاریخ ایران است در یک صندوق امانات در کشور اتریش پیدا شده است و بر همین اساس تصاویر موجود در اختیار کارشناسان اداره کل موزه‌ها قرار می‌گیرد تا اصالت و حوزه‌ی جغرافیایی آن‌ها مشخص شود.
تعمیرات در صندوق امانات بانکی در اتریش سبب خیر شد
محمدرضا زاهدی – رئیس اداره اموال فرهنگی اداره کل موزه‌ها – که تصاویر قرار گرفته در اختیار وزارتخانه میراث فرهنگی را بررسی کرده، داستانِ کشفِ لوحِ فشرده‌ای که احتمال قاچاق تعدادی از آثار تاریخی را قوی‌تر می‌کند، را این طور روایت می‌کند.
او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: اداره کل موزه‌ها آذرماه سال گذشته، از طریق رییس اینترپل ایران مطلع شد که از صندوق اماناتِ یک تبعه ایرانی در بانکی در اتریش، اسناد و مدارکی پیدا شده و اشاره کرده‌اند که همراهِ آن لوحِ فشرده‌ای نیز وجود دارد که در آن تصاویرِ اشیای باستانیِ متعلق به ایران است.
وی درباره‌ی چگونگی دست‌یافتن پلیس اینترپل به این لوح فشرده توضیح می‌دهد: در نامه‌ی اولیه اینترپل به ما اعلام شد به دنبال تعمیراتی که بانک فوق انجام می‌داده، به همه‌ی مالکان صندوق امانات خود اعلام می‌کند تا صندوق‌ها را برای انجام اقدامات مورد نیاز تحویل دهند، احتمالا فردِ مالک در آن زمان در اتریش حضور نداشته و آن‌ها مجبورشده‌اند تا خود صندوق امانات را باز کنند و با این وضعیت مواجه شده‌اند. طبق توضیحات‌شان این صندوق متعلق به یک تبعه ایرانی ساکن در اتریش است که هویت او نیز مشخص شده است.»
او ادامه می‌دهد: «نخست پلیس اینترپل اتریش و ایران با یکدیگر هماهنگ کرده و اطلاعات در اختیار پلیس ایران قرار می‌گیرد، آن‌ها نیز از ما می‌خواهند تا با دیدن این تصاویر نظرِ کارشناسی خود را اعلام کنیم. تصاویر را که دیدیم، مشخص شد تعدادی از اشیا متعلق به فرهنگ و تمدن ایران و تعدادی نیز مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.»
او نمونه‌ی آثار را سر سنجاق‌های مفرغی سبک لرستان اعلام می‌کند و می‌افزاید: «تعدادی دیگر از آثار بر اساس تصاویری که اینترپل برای ما ارسال کرده به سبک دوره‌های هخامنشی و ساسانی برمی‌گردد که اعلام نظر کارشناسی کردیم؛ این آثار متعلق به فرهنگ و تمدن ایران هستند و بخشی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و تعدادی نیز سبکِ دوره‌ی هخامنشی و ساسانی است که با توجه به تصاویر ارسالی، به نظر می‌رسد کارهای دوره هخامنشی و ساسانی تقلبی باشند، حتی ممکن است اصالت نداشته باشند.»

روایت لوحِ فشرده‌ای که عتیقه‌های ایرانی را به اتریش قاچاق کرد - ایسنا
وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر همه‌ی اظهارنظرهای کارشناسی فقط از روی تصاویری است که پلیس اینترپل اتریش در اختیار ایران قرار داده، اضافه می‌کند: قاعدتا باید اصل آثار در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم بعد از مشاهده به درستی اعلام نظر کارشناسی کنیم.
زاهدی اما برخی از تصاویر بررسی شده را فاقد اصالت می‌داند و می‌گوید: «قطعا تعدادی از آثار تقلبی هستند. مانند سردیس فلزی شاپور دوم که نمونه اصل آن از جنس نقره در موزه متروپلیتن نیویورک قرار دارد. از سوی دیگر کپی همین نمونه را ما قبلا در توقیفاتی که از اشیای تاریخی متعلق به ایران داشتیم، از قاچاقچیان آثار تاریخی گرفته‌ایم.
از سوی دیگر در تصاویر ریتونی شبیه به ریتونِ اصلِ موجود در موزه ملی است که نمونه‌ی آن شیربالدار از جنس طلا که گفته می‌شود از همدان به دست آمده در موزه متروپلیتن نیویورک نیز وجود دارد. اما چیزی که اکنون در اتریش است نمونه‌ی کپی شده آن‌هاست که نه جنس طلا دارند و نه نقره، اما به دلیل تیره بودن تصویر، جنس دقیق آن  مشخص نیست که به نظر می‌رسد آن نیز اصالت نداشته باشد.»
او با تاکید بر این‌که هنوز تعدادِ دقیق آثار موجود در لوحِ فشرده برای ما مشخص نیست، ادامه می‌دهد:‌ هفت تصویر برای بررسی به ایران فرستاده شد، بنابراین به صورت دقیق نمی‌توانیم درباره‌ی تعدادی آثار موجود در لوحِ فشرده اظهارنظر کنیم، ممکن است تصاویرِ بیشتری در اختیار اینترپل اتریش باشد، چون آن‌ها به صورت مجزا تصویر تهیه نکرده‌اند.


رئیس اداره اموال فرهنگی اداره کل موزه‌ها اما بر بررسی‌های بیشتر برای پی بردن به وضعیت آثار موجود در آن لوحِ فشرده تاکید می‌کند و می‌گوید:‌ «اینترپل ایران پیگیر این وضعیت است که آثار کجا هستند و در صورت توقیف شدن، آن‌ها را به ایران مسترد کنند. همچنین تا جایی که می‌دانم مالکِ آن صندوق امانات دستگیر شده و برای او قرار وثیقه نیز بریده شده است، هر چند شنیدم که در مصاحبه‌ی سرهنگ شیرزاد – رییس اینترپل ایران – گویا آثارِ متعلق به تصاویرِ فوق توقیف شده‌اند، اما هنوز به میراث فرهنگی اطلاعی داده نشده است.»
او اما درباره‌ی احتمال حراج کردن این آثار در  حراجی‌های برگزار شده در کشورهای مختلف، اظهار می‌کند: با توجه به بررسی‌هایی که در زمان برگزاری هر حراجی توسط کارشناسان انجام می‌شود، تا کنون آن‌ها را در حراجی‌های گذشته ندیده‌ایم، هر چند موارد مشابه آن‌ها مانند «سرسنجاق‌های مفرغی لرستان» وجود داشته‌اند. این نمونه آثار یک نوع اشیای تیپیک (معرف دوره مخصوص خود) مربوط به منطقه‌ی خود هستند (مانند سرسنجاق‌های مفرغی لرستان) که به دلیل کثرت تولیدشان، در چند حراجی نیز مشابه‌آن‌ها را احتمالا دیده‌ایم.
زاهدی تاکید می‌کند: با این وجود بر اساس قوانین ملی و بین‌المللی، آثار به دست آمده چه اصل باشد و چه جعلی، همگی باید به ایران مسترد شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گلایه محسن تنابنده از گرانی اجاره ها

محسن تنابنده، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون که همه او را با ایفای نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» می‎شناسند، تصویر جالبی را در اینستاگر...